Blog Konica Minolta

Cyfrowa przyszłość – nowy obowiązek dla menedżerów

Cyfrowa przyszłość – nowy obowiązek dla menedżerów

Adaptacyjne maszyny, wirtualne przestrzenie, nowe grupy klientów: cyfrowa transformacja zmieni firmy, a decydenci muszą dziś przyjąć odpowiedzialność za ten proces. Co to oznacza dla menedżerów w małych i średnich firmach?

Trzeba przyznać, że sytuacja jest dość skomplikowana, ponieważ dokładne zmiany, które nastąpią w różnych sektorach w cyfrowej przyszłości, nie są znane. Może każda firma, zarówno duża jak i mała, wynajmie brokera informacji, aby efektywnie przekopać się przez ciągle powiększające się zbiory danych w Internecie w poszukiwaniu konkretnych informacji. Być może rynki ulegną zmianie, a godziny pracy dramatycznie się zmniejszą, jak przewiduje chiński miliarder internetowy, Jack Ma. Oczywiste jest, że należy dokonać podziału nowych obowiązków, aby sprostać tym nowym wyzwaniom. Kto weźmie na siebie odpowiedzialność za cyfrową transformację? W wielu firmach nie zostało to jeszcze jasno określone.

Badania wykazują niejasności w kwestii zakresu obowiązków

W badaniu około 500 menedżerów z ponad 20 krajów przeprowadzonym w 2016 r. przez dostawcę oprogramowania firma IFS doszła do wniosku, że 86% wszystkich decydentów jest przekonanych, że transformacja cyfrowa odegra ważną rolę w ich sektorze w ciągu najbliższych pięciu lat. Niemniej jednak opinie były podzielone w sprawie tego, kto lub którzy menedżerowie (szefowie) w firmie ponoszą główną odpowiedzialność za transformację cyfrową. Wśród ról najczęściej wymieniany przez uczestników badania znaleźli się CIO (Dyrektor działu informatyki), CEO (Dyrektor generalny) i CFO (Dyrektor finansowy).

Cyfryzacja to kwestia, z którą kierownictwo musi sobie poradzić, ale jak dokładnie?

Przede wszystkim nie jest jasne, kto dokładnie odpowiada za cyfryzację. Czy to właściciele, członkowie zarządu, dyrektorzy IT, czy też dyrektorzy finansowi mają za zadanie opracować plany cyfrowej transformacji firmy? Czy pracownicy są zaangażowani w tę transformację, a jeśli tak, w jaki sposób? Kto jest w stanie rzetelnie obliczyć koszty? Coraz częściej dostrzegamy, że zagadnienie cyfrowej transformacji staje się tak szerokie i dalekosiężne, że firmy tworzą specjalny obszar biznesowy poświęcony temu zagadnieniu na poziomie zarządu – CDO (Dyrektor ds. cyfryzacji).

Inwestowanie w digitalizację – perspektywy

Nie da się ukryć, że menedżerowie i decydenci są coraz bardziej przekonani, że przyszłość to przyszłość cyfrowa.  W rzeczywistości łatwiej się mówi o inwestowaniu w digitalizację niż podejmuje działania mające na celu wprowadzenie tego w życie. Wiele banków unika związanego z tym ryzyka. Aby uprościć finansowanie perspektywicznych inwestycji w całej Europie, Parlament Europejski powołał Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS). Banki zajmujące się rozwojem biznesu w całej Europie utworzyły sieć (NEFI), aby dzielić się najlepszymi rozwiązaniami w zakresie finansowania małych i średnich przedsiębiorstw oraz zwiększać możliwości inwestycyjne. I wreszcie, Unia Europejska zapewnia międzynarodowe możliwości dzięki poważnym wzmożonym inwestycjom – wielojęzyczny portal investEU zawiera wstępne informacje i analizy oraz ekscytujące historie.

Nadążaj za przyszłością – ale jak?

Spośród wszystkich imponderabiliów cyfrowej transformacji: co mogą zrobić decydenci w małych i średnich firmach, aby dotrzymać kroku przyszłości?
  • Bardzo ważne jest, aby być na bieżąco, budować sieci, np.: ze stowarzyszeniami i organizacjami w branży, aby wymieniać informacje i znać już istniejące cyfrowe modele biznesowe, prototypy i pionierów.
  • Ustal, kto w firmie powinien lub może być odpowiedzialny za umożliwienie transformacji cyfrowej.
  • Bądź na bieżąco z nowoczesnymi metodami współpracy i generowania pomysłów/innowacji (np.: myślenie projektowe), które mogą być wykorzystywane do kształtowania przyszłości korporacyjnej.
  • Opracuj nowe cele biznesowe i modele biznesowe – być może nawet we współpracy z klientami. Coraz częściej firmy angażują swoich klientów w rozwój nowych produktów lub usług.
  • Przyjmij do wiadomości, że kształtowanie przyszłości jest ciągłym procesem rozwoju; nie ma etapu, na którym można spocząć na laurach. Każdy program komputerowy wymaga regularnych aktualizacji – podobnie jak każdy model biznesowy.
Miej wiarę w siebie jako decydenta w małej lub średniej firmie, aby pomóc w kształtowaniu cyfrowej przyszłości i wziąć na siebie odpowiedzialność za nią, w tym, jeśli to konieczne, skorzystaj z porad ekspertów w zakresie technologii cyfrowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *