Blog Konica Minolta

Postawcie młodych ludzi na czele. Jak starzy i młodzi ludzie uczą się od siebie nawzajem w zdigitalizowanej firmie? (część I)

Postawcie młodych ludzi na czele. Jak starzy i młodzi ludzie uczą się od siebie nawzajem w zdigitalizowanej firmie? (część I)

Mistrz kiedyś wiedział wszystko, a uczeń nic. Być może nigdy tak naprawdę nie było, ale w dzisiejszych czasach rzeczy są postrzegane i pojmowane inaczej w firmach. Mentoring odwrócony to nazwa praktyki, która angażuje młodych pracowników – cyfrowych tubylców, i pomaga doświadczonym menedżerom w opanowywaniu narzędzi cyfrowych i wykorzystywaniu ich do pracy.

Nikt nie jest pewien, kto pierwszy wpadł na ten pomysł. Jednak było to już w 1999 roku, kiedy Jack Welch, ówczesny dyrektor generalny General Electric, uczynił tę praktykę popularną. W wywiadzie powiedział, że spotkał się z dyrektorem generalnym w Londynie, który powiedział mu, że jest uczniem. Welch był zaskoczony: dlaczego ten odnoszący sukcesy człowiek uważa się za ucznia? Menedżer wyjaśnił, jak ważny dla jego firmy jest czas, i powiedział, że chce szybko dowiedzieć się, w jaki sposób Internet może przynieść korzyści jemu i jego firmie. W związku z tym znalazł młodego inteligentnego pracownika, który wyjaśnił mu, jak działa Internet. Welch był do tego stopnia zainspirowany tym pomysłem, że po powrocie do GE w ciągu 48 godzin zadzwonił do każdego starszego kierownika, aby znaleźli młodego bystrego mentora w swoich działach, który pokazałby im, jak pracować z Internetem. Uważał także za wartościowe jednoczesne wyeliminowanie ścisłej hierarchii organizacji.

Skorzystaj z umiejętności młodych ludzi

Od tego czasu podejście to zyskuje na popularności. Dwa najsilniejsze argumenty przemawiające za mentoringiem odwróconym jako miarą stałego rozwoju zawodowego to prostota i brak kosztów, ponieważ w ramach tej praktyki wykorzystywane są zasoby, którymi firma dysponuje. Największą przeszkodą jest tłumienie konwencjonalnego myślenia hierarchicznego. Niektórym szefom trudno jest zaakceptować, że młody pracownik mówi im, jak korzystać Facebooka, LinkedIna czy Twittera, a także zadawać pytania i słuchać. Inni martwią się o poufność informacji. Czy ten młody pracownik może ujawnić ich braki w wiedzy? Tego rodzaju niepewność można z góry wyeliminować poprzez umowy. Szanse na zmianę organizacji w wyniku tej wymiany pokoleniowej są duże i ważne dla przyszłości pracy. W tym przypadku szczególnie uczniowie muszą być dobrze przygotowani, aby projekt był także pozytywnym doświadczeniem dla młodego mentora. Mentoring odwrócony jest używany w General Electric do dnia dzisiejszego. Koncern Daimler również wprowadził mentoring odwrócony w ramach projektu Leadership 2020. Sześćdziesiąt tandemów z udziałem kierownictwa wyższego szczebla pracowało razem na całym świecie (Niemcy, USA, Chiny, Brazylia i Japonia). Proces wymiany wiedzy koncentruje się głównie na opanowaniu aplikacji, sieci społecznościowych, cyfrowego miejsca pracy, blockchain i sztucznej inteligencji, ale nacisk kładziony jest również na tematy takie jak nowy świat pracy, praca mobilna i równowaga między życiem zawodowym a osobistym. W wielu firmach z różnych branż mentoring odwrócony już dawno stał się ulubionym narzędziem. Firma Henkel używa go na całym świecie, podobnie jak Robert Bosch, Proctor & Gamble, Citicorp, Cisco, Lufthansa, Hewlett Packard, Ogilvy & Mather, Bank Austria, Deutsche Telekom, Credit Suisse i Axa.

Wskaźnik: czy szef jest online?

Latem 2017 r. brytyjska firma konsultingowa Freeformers uznała, ze nadal jest wiele do zrobienia, aby firmy dopasowały się do przyszłości pracy. Zbadano, ile dyrektorów generalnych ze 100 największych i najpłynniejszych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Londynie (indeks FTSE) jest aktywnych online. Liczba ta nie była aż tak wysoka: tylko 14 miało konto na Twitterze we własnym imieniu lub jako dyrektor generalny reprezentujący firmę. Jednak w 2017 r. tweety zostały wysłane zaledwie z siedmiu z tych kont. Konsultanci postrzegają to jako dowód na to, że członkowie zarządu są mniej zaznajomieni z nowymi narzędziami cyfrowymi, mimo że mają one znaczenie dla technicznych możliwości firmy i spraw związanych z jej przyszłością. Dlatego opracowali oni usługę mentoringu odwróconego, w ramach której zbliżają do siebie studentów z ich sieci i dyrektorów generalnych. Nie trzeba dodawać, że cyfrowi tubylcy korzystają z wymiany wiedzy tak samo jak osoby ze ścisłego kierownictwa. Rozbudowują oni swoją sieć i zyskują nowe spojrzenie na firmę, świat pracy i przyszłość.

Bodziec dla organizacji

Interesującym aspektem tego wszystkiego jest nie tylko doskonalenie wiedzy osobistej, krzywa uczenia się w zakresie radzenia sobie z narzędziami cyfrowymi, ale także rzeczywisty wpływ, jaki ma to na organizację. Fakt, że doświadczony menedżer może być nauczany o świecie cyfrowym przez młodego mentora ma tę zaletę, że wymiana wiedzy wykracza daleko poza to. Kierownictwo najwyższego szczebla nagle ma kontakt z pracownikami stanowiącymi podstawę przedsiębiorstwa, młodymi ludźmi – docelową grupą w przyszłości. Skupiając się na tym, BBC uruchomiła projekt mentoringu odwróconego zeszłej jesieni. Nadawca traci młodych widzów. Nawet w Radio 1, które jest skierowane do młodych ludzi w wieku od 15 do 29 lat, średnia wieku słuchacza wynosi 33 lata. „Pomysł zrodził się z prezentacji młodych pracowników BBC, którzy zauważyli, że odsetek kierowników redakcji telewizyjnych i radiowych w wieku poniżej trzydziestu lat był wyjątkowo niski” – mówi James Purnell, dyrektor radia i edukacji w BBC. W roku 2016/2017 liczba ta wynosiła zaledwie 0,1%. Daje to do myślenia, biorąc pod uwagę, że firmy Google, Facebook i Apple zostały założone przez osoby w wieku 30 lat lub młodsze. Teraz cały zespół zarządzający ma być powiązany z młodymi mentorami, aby dowiedzieć się i zrozumieć, jak młodzi ludzie myślą w dzisiejszych czasach, co lubią i jak używają różnych form mediów. W ten sposób BBC próbuje przygotować się na kolejne pokolenia.

Część II zawiera wywiad z tandemem utworzonym w ramach mentoringu odwróconego w firmie Robert Bosch.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *